Blues malam jemahat

Salam hormat.

Orang jd blogger, aku pun menciput nk jadi blogger gak. Ini entri merapu aku yang pertama. Aku guna bahasa pasar je le ye.  

Ari jemahat ni ada mood pulak nak menaip panjang2.. Tentang mentaliti orang2 'kita'. Aku x pukul rata sume. Segelintir je. Tp itu la realitinye.. Jom dgr aku nak merapu.


Bersedekah atau memberi sesuatu mengikut kemampuan diri pada org yg memerlukan, atau ape saja perkataan yg sewaktu dgnnye, mmg sgt2 terpuji. Xkira ape bangsa atau agamanye. Tapi, yg mana mata sepet ni sendiri tgk, kat tempat anak2 yatim, fakir etc, tetiba buat aku rasa pilu, hampa dan segala mcm rasa bercampur baur. Seolah2 rumah2 kebajikan tu mcm junkyard. Mana yg org xmo, p longgok kat sana. Elok x elok, belakang kira. Janji bule pakai?


Pada aku la kan, kalau betul nak bagi barang2, bagi la barang yang elok, yg x membahayakan pengguna2 yg naif tu. Apa la gunanye di beri barang, contohnye: walker - depan mata aku diberi oleh si polan empunye - yg pastinye anak2 yg berumur bawah 1 tahun yg menggunakan. Tapi yg dah tercabut tayarnye, yg dah senget, yg tempat duduk nye dah lembik smp anak2 tu bule bolos ke bawah.


Kenapa la smp hati diberikan barang yg dah begitu? Tak pernah ke dia terfikir bahayanye? Berani potong jari, kalau anak sipolan sendiripun, sumpah dia xkan mau letak dlm walker tu lagi.  Adakah sipolan tu cuma nak membersihkan store, tetiba nampak besi yg belum berkarat tu tapi sayang nak dibuang? Atau pakaian yg kalau di kira dlm 100, 1 je masih sempurna untuk di pakai? Yg lelain tu, mintak maaf le ckp, bule dibuat kain buruk. Atau ape kata kalau sipemberi tu potong2, buat patchwork kat slimut?


Aku tau budak2 ni x kisah. Dorang terima je. Tp kalau barang yg bagi, tp xleh pakai. Nak buat ape? Cantik & bersih2 lg baju basahan anak orang2 'seberang' dari anak2 yang sebangsa dgn 'kita'.


Biar aku cerita sket pengalaman diri sendiri, beberapa tahun lepas, sewaktu aku hampir masuk ke golongan yg layak diberi bantuan Pusat Zakat. Terima kasih buat kwn2 & adik beradik aku yg byk tolong aku teruskan cabaran untuk survive dan membesarkan aem. Antaranye, aku terima baju & barang2 dari 1 keluarga Jepun. Subhanallah, walaupun terpakai, masih sgt2 baru lg. Siap dibasuh bersih, sume barang sehinggalah sekecik2 soft toy dan masih berbau wangi sewaktu aku terima.


Moralnye: kenapa org2 'kita' x berbuat demikian? Anta barang2 ke umah kebajikan siap bersawang2, berabuk etc. Aku berkata untuk mengingatkan diri aku sendiri juga. Moga kwn2 dapat iktibarnye juge. Pendapat nilai 2kupang dari aku. Ampun maaf sekiranye aku menyinggung perasaan sesapa. Sekian rapuan aku utk hari ini.  


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: