Siri Berckap Dgn Bunian - Siri 1

Salam hormat. Maafkan aku sbb lama x merapu. 


4-5 ari ni aku 'tumbuh' hobi baru. Ikut ehem2 aku ngubat org. Tp yg bestnye, time ngubat nye sume lepas kul 11mlm. G terus dari opis. Aku, azmir & ehem2. 1st day, smp2 je kat dpn umah pesakit tu, dah dgr sora budak pompan tu dok nangis. "Jemput masuk, ustaz". Kata tuan umah kat ehem2 aku. Aku dok sengih pandang azmir. Nasib baik le ehem2 aku tertinggal bandana. Mau terkujat dorang kalau tgk ustaz pakai bandana! harhar. Aku pun xtau mana dorang dpt idea panggei ehem2 aku ustaz. 


Sian aku tgk budak pompan tu. Udah le di letak kat ruang tamu umah. Orang yg dtg humaiiiik aih.. Ramai gile! Maklum le, pak dia tu org 'besau' dlm satu persatuan yg dikenali. Ala.. yg ada kaler2.. Ada 3garis tu... Takut aku nak sebut.. kang kena samaaaannnn...


Aku mula carik position yg 'cun' yakni yg dekat dgn budak pompan & ehem2 aku. Bukan ape, selain dari view yg bagus, kalau ada ape2 jadik, aku leh nyuruk bakang ehem2 yg lebar sket dari daun serai tu. Ms dlm keta aku dah tny ehem2, nak 'siap'kan diri camne? Dia kata buat kursi 7 penjuru. Aku belasah je ulang2 ntah smp bape juta penjuru pun, aku xtau. Ehem2 aku mula dgn kumat kamit mulut. Jgn tny aku ayat ape, walaupun ehem2 penah ajar aku sume2 ayat tu. Jenis x bape nak masuk dlm otak gamaknye. 


Xlama tu, budak pompan tu dah stat menjerit, panassss... panassss.. mama tolong along ma.. panassss.. Hmm.. Setau aku, tu signal utk ehem2 aku stat tny kat budak pompan yg dh tuka personaliti tp sora masih sama cuma lower tone dari biasa. Mcm org tua. Dialog nye lebih kurang gini. "Nape, nko masuk kat budak nih?" Aku di suruh... "Nko dari mana"? Aku dari Patani. "Ape yg nko buduh sgt jadi suruhan org?" Tuan aku di upah. Nak budak ni mati.. Huhuhu.. Berderau darah aku dgr. "Brape upahnye?" Empat ribu lima ratus... Perghhhhh!! Itu nilai 1nyawa? "Siapa nama org yg upah?" Aku x bule bagitau... "Nko ni jin islam?"  Dia geleng pala.. "Nko di seksa tuan nko? Dia paku nko kat setiap sendi nko? Betul?" Dia angguk. "Tunjuk kat aku kat mana?" Dia tunjuk kat pergelangan kaki, lutut, lengan tangan, belakang tengkok. Naaahhh.. tu dia.. "Umo nko bape?" Seratus lapan puluh tahun... Oooo.. padan le ckp pun dah mengigil2...


Ehem2 aku sambung.. + tazkirah sket + mujuk sket.. eehh.. tapi bukan cam pujuk aku waktu aku hangin, ok.. hehehe.. Ehem2 aku ckp, "kalau aku lepaskan nko, masuk islam, nak x?" Dia geleng.. Aku takut kena pukul.. "Eh.. xla.. islam tu agamanya elok.. x disuruh pun memukul mahluk yg lain.. Nko pun bukan jahat.. nko xtahan diseksa dgn tuan nko kan..? Ehem2 stat psiko mende tu.. Aah.. tuan aku kejam.. "Kalau nko tinggalkan budak ni, ko masuk islam, dgn izin Nya, aku sediakan nko umah kat satu tempat yg tuan nko xleh nak carik, ko hidup di kalangan golongan2 nko, dan nko bule belajar agama islam dari kwn2 islam dari golongan ko, nko x perlu lagi jadik hamba pada org, nko nak x?" Lambat2 dia jawap... betul ke aku x di seksa?.. Ehem2 aku jawap, "InsyaAllah. Kerana bila nko masuk islam, ko diibaratkan seperti bayi yg langsung tidak punye dosa".. Lamaaa kemudian, dia ngangguk.. Ehem2 aku kata, "aku cuba ikhtiar. dgn izin Nya. Aku cuba lepaskan nko dari "paku" belenggu nko ye. Kita sama2 mohon pada Nya".


SubhanAllah.. Maha Suci Allah.. Allah Maha Besar..


Aku nampak setiap inci gerakan ehem2 aku. Ehem2 aku bermula dgn cara angkat tgn sama mcm cara berdoa lepas solat. Pelan2 dia pegi kat budak ni tadi. Bermula dgn kaki dulu, aku tgk ehem2 aku angkat tgn dia tinggi paras bahu, dengan kalimah Bismillahirahmanirrahim, pastu 'jurus' ke arah pergelangan kaki. Sampai je jari2 dia kat pergelangan kaki seolah2 mcm dah terlekat kat 'sesuatu' yg sgt keras. Cer gambarkan kita guna hammer nak cabut paku yg terlekat, tp jari2 dia le yg jadi cam 'hammer' tu. Pelan2 dia buat gerakan mcm 'tarik' paku2 tu.. Tanpa menyentuh bahagian kaki budak tu langsung. Dari reaksi muka budak tu, seolah2 dia dalam kesakitan yg amat sgt..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

hhlynna said...

part part ada siri ni aku malas nak baca ni. siri dua entah bila tahun dia nak post....

intan8836 said...

Ni haaa.. tgh ngarang ni.. jap kang aku post ye kak